Redaktor naczelny

 Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.

 

Osobiste motto:

"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)

  Mike Soray

     (aka Michał Sobieraj)

Zdjęcie Mike Soray (aka Michał Sobieraj)
Opis historii i analiza znaczeń 10 wybranych arcydzieł japońskiego ukiyo-e autorstwa Katsushika Hokusai.
Opis historii i analiza znaczeń 10 wybranych arcydzieł japońskiego ukiyo-e autorstwa Katsushika Hokusai.

60 zł + koszt dostawy

+  Kup

T-Shirt

50 zł + koszt dostawy

+ Kup

Plakat

Opis historii i analiza znaczeń 10 wybranych arcydzieł japońskiego ukiyo-e autorstwa Katsushika Hokusai.

□ Opis Obrazu

 

Obraz „Ejiri w prowincji Suruga” przedstawia scenę, w której podróżni i chłopi są zaskoczeni przez niespodziewanie silny wiatr na równinie blisko Ejiri, które było ważnym przystankiem na historycznej drodze Tōkaidō w prowincji Suruga. Suruga, położona w centralnej części wyspy Honshū, znana była ze swoich malowniczych krajobrazów, a Hokusai często czerpał z jej urokliwych widoków inspiracje do swoich dzieł, przedstawiając interakcje między człowiekiem a zmieniającą się naturą.

 

Tworząc tę grafikę około 1832 roku, Hokusai miał już za sobą dekady praktyki artystycznej i był w pełni dojrzałym artystą. Był to czas, gdy jego sława rosła, zarówno w Edo, jak i poza nim. "Ejiri w prowincji Suruga" powstało, gdy Hokusai intensywnie eksplorował wpływ siły natury na codzienne życie, co było odzwierciedleniem jego fascynacji i respektu dla przyrody, oraz chęci uchwycenia jej eklektycznej istoty.

 

Hokusai uchwycił moment, w którym silny wiatr wyrywa z rąk papiery i powoduje chaos wśród postaci na obrazie. Papiery te najprawdopodobniej są arkuszami papieru washi, które były używane w Japonii do pisania i rysowania. Mogły one należeć do kupców lub uczonych podróżujących drogą Tōkaidō, która łączyła Edo z Kioto. Rozwiane papiery mogą symbolizować przemijające ludzkie sprawy i plany, które mimo starannej organizacji i kontroli, są podatne na nieprzewidywalne siły natury.

 

Idąc dalej, "Ejiri w prowincji Suruga" wyraża uczucia braku pewności i stałości oraz zaskoczenia niespodziewaną zmianą. Wiatr, który nachodzi postacie na obrazie, jest metaforą przemijania i nieprzewidywalności życia. Ten aspekt pracy może być postrzegany jako odbicie wewnętrznych wahań Hokusai, jego doświadczeń życiowych oraz zmagań z nieuchronnymi siłami natury i społeczeństwa. Scena może także nawiązywać do jego życiowej filozofii, według której artysta powinien uważnie obserwować i odzwierciedlać otaczający go świat.

 

Hokusai wykorzystuje kontrast między siłą natury a ludzką aktywnością, aby zilustrować ciągłe napięcie między porządkiem a chaosem. Postacie na obrazie zmagają się z żywiołem, którego nie mogą kontrolować, podobnie jak ludzie nie mogą kontrolować wszystkich aspektów swojego życia. Można by przypuszczać, że Hokusai, w podeszłym wieku, rozważał swoją śmiertelność i przemijanie, wyrażając w swojej sztuce akceptację nieuchronnych praw natury. Śmierć swoja oraz bliskich, podobnie jak inne sprawy, które chcielibyśmy konktrolować (jak choćby przejazd kupców - podróżników przez Ejiri) to są rzeczy całkowicie poza naszą kontrolą. Siły natury mogą z łatwością nam wyrwać je z rąk tak, jak wiatr wyrwał dokumenty przejeżdżającym kupcom i wyrzucił hen, daleko.

 

Podsumowując, „Ejiri w prowincji Suruga” jest nie tylko pięknym dziełem artystycznym, ale także głęboką refleksją nad ludzkim doświadczeniem. Hokusai maluje tu obraz życia jako czegoś, co jest z natury nieprzewidywalne i podatne na nagłe zmiany, niezależnie od naszych prób utrzymania kontroli. Ciekawostką może być fakt, że Hokusai, mimo że był głęboko związany z Edo, często przedstawiał w swoich dziełach sceny z odległych miejsc, których czasem wcale nie odwiedził, lecz które potrafił wyobrazić sobie z niesamowitą precyzją i uczuciem, tworząc uniwersalne przesłanie przekraczające granice czasu i miejsca.

 

Następny obraz >>

 

□ Dane Obrazu

Nazwa (polska)

Ejiri w prowincji Suruga

Technika rysunku

Nishiki-e (wielobarwny druk blokowy)

Nazwa (romaji)

Sunshū Ejiri

Tematyka

Pejzaż

Nazwa (kanji)

駿州江尻

Krótki opis

Dzieło przedstawia scenę z prowincji Suruga, z ludźmi walczącymi z silnym wiatrem, co jest metaforą przemijalności i nieprzewidywalności ludzkiego losu, z majestatyczną górą Fuji w tle.

Pseudonim Hokusaia

Iitsu (一筆)

Rok powstania

około 1831

Miejsce powstania

Edo (obecnie Tokio), Japonia

Seria, z której pochodzi

Trzydzieści sześć widoków góry Fuji

Rodzaj

Ukiyo-e, drzeworyt

Opis historii i analiza znaczeń 10 wybranych arcydzieł japońskiego ukiyo-e autorstwa Katsushika Hokusai.
14 kwietnia 2024

Galeria - 10 arcydzieł Katsushika Hokusai (#4)

#4  "Ejiri w prowincji Suruga"

 

「富嶽三十六景 駿州江尻」 (Sunshū Ejiri), Sunshū około 1832

   

   Część serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”,

   Katsushika Hokusai, pod pseudonimem Iitsu (一筆)

  1. pl
  2. en
Logo Soray Apps - appdev, aplikacja na Androida, apki edukacyjne
Logo Ikigai Manga Dive - strony o Japonii, historii i kulturze japońskiej, mandze i anime
Logo Gain Skill Plus - serii aplikacji na Androida, których celem jest budowanie wiedzy i umiejętności na rózne tematy.

Napisz do nas...

Przeczytaj więcej

o nas...

Twój e-mail:
Twoja wiadomość:
WYŚLIJ
WYŚLIJ
Twoja wiadomość została wysłana - dzięki!
Uzupełnij wszystkie obowiązkowe pola!

Ciechanów, Polska

dr.imyon@gmail.com

___________________

inari.smart

Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!