Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.
2023/12/13

Dash Kappei, czy Gigi La Trottola? - Pocztówka z przeszłości czy zabłąkany list miłosny?

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Dash Kappei, czyli stary poczciwy Gigi

 

Dash Kappei. A tak naprawdę, pamiętamy wszyscy to, jako Gigi La Trottola. Nazwa ta, dla wielu z nas, brzmi jak zakurzona kasetka VHS odnaleziona na dnie szafy, pełna wspomnień z dzieciństwa i beztroskich popołudni przed telewizorem. Seria, która w latach 90-tych zawitała na ekrany Polonia 1, zapadła w pamięci całego pokolenia jako jedno z pierwszych anime, które ośmieliło się przekroczyć granice Polski. "Dash Kappei", znane w Polsce pod włoskim tytułem "Gigi La Trottola", to japońska seria anime, która opowiada o niezwykle energicznym i pomysłowym licealiście, Kappeiu (w tłumaczeniu włoskim i Polonii 1 – Gigi). Plakaty z Gigi La Trottola, Yattaman, Daimos, Kapitan Tsubasa, Tygrysia MaskaSeria, będąca adaptacją mangi autorstwa Noboru Rokudy, szybko zyskała popularność w Japonii (w 1981), a później i na świecie (w 1982), a w końcu i z lekkim poślizgiem w Polsce (w 1994) dzięki swojemu humorowi i nieco absurdalnym, ale uroczo zapadającym w pamięć postaciom.

 

Polonia 1, stacja telewizyjna znana z wprowadzania nowości na polski rynek telewizyjny (nowości takich, jak Yattaman z 1976, Daimos z 1978, czy świeżutki „Fantastyczny świat Paula” z 1982), przyciągała przed ekrany tłumy młodych widzów. Warto przypomnieć, że były to czasy, gdy kanały telewizyjne miały znacznie większy wpływ na kształtowanie gustów i zainteresowań młodego pokolenia niż dzisiaj. "Dash Kappei" z pewnością nie było arcydziełem kinematografii, ale miało coś, co przyciągało i zapadało w pamięć – może to była ta szczera, nieco infantylna zabawa w przeplatany gęstym dowcipem, dość w rzeczywistości wzruszający, storytelling, a może po prostu byliśmy mniej wymagający. Bez różnicy, bo liczy się efekt, a ten jest taki, że anime to zapadło wielu z nas w pamięci na całą resztę życia (tego już bez Polonii 1). Przypomnijmy sobie opening Gigi la Trottola z Polonii 1.

 

 

 

Jak powstał Dash Kappei?

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Pomysł Noboru Rokudy

 

Noboru Rokuda, manga-ka (twórca mangi) o charakterystycznym stylu i zamiłowaniu do humoru, rozpoczął pracę nad "Dash Kappei" w późnych latach 70-tych. Manga zadebiutowała w 1980 roku na łamach magazynu "Weekly Shōnen Sunday", wydawanego przez Shogakukan, jedno z czołowych japońskich wydawnictw komiksowych. Inspiracją dla Rokudy było połączenie japońskiego humoru szkolnego z elementami sportowymi, co wówczas było świeżym podejściem w świecie mangi.

 

Centralną postacią mangi jest Kappei Sakamoto, młody i nadzwyczaj zwinny licealista o niecodziennych umiejętnościach sportowych, a zarazem niepoprawny żartowniś. Jest też, co jest kluczowe w fabule tej serii, niezwykle niski, najniższy w klasie. Historia koncentruje się na jego przygodach w szkolnym klubie koszykówki, choć Kappei ma tendencję do angażowania się w różnorodne dyscypliny sportowe. W serii widać wyraźny wpływ kultury szkolnej Japonii i sportów, które są w niej popularne.

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Adaptacja mangi na anime

 

Szybkie zdobycie popularności przez mangę "Dash Kappei" skłoniło Studio Pierrot, jedno z czołowych studiów animacji w Japonii, do zdecydowania się na adaptację serii na format anime. Studio to, znane obecnie z produkcji takich hitów jak "Yu Yu Hakusho" czy "Naruto", podjęło się tego zadania, widząc potencjał w humorystycznym i dynamicznym stylu Rokudy.

 

Prace nad adaptacją rozpoczęły się w 1981 roku. Jednym z wyzwań było przekształcenie humoru mangi, który był specyficzny i bazował na wizualnych gagach, w coś, co dobrze oddziaływało na widzów anime. Zmieniono niektóre elementy fabuły i postaci, aby lepiej dostosować je do formatu telewizyjnego i szerokiego grona odbiorców.

 

 

Premiera anime i odbiór

 

Anime "Dash Kappei" miało swoją premierę w Japonii 4 października 1981 roku, emitowane przez Fuji TV. Seria szybko zdobyła popularność dzięki swojemu unikalnemu połączeniu humoru, akcji i sportu. Charakterystyczne dla serii były szybkie cięcia, przerysowane ekspresje postaci oraz niespodziewane zwroty akcji, które trafiały w gust japońskiej publiczności.

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Międzynarodowe zainteresowanie "Dash Kappei" pojawiło się wkrótce po jego sukcesie w Japonii. Włoska wersja pod tytułem "Gigi La Trottola" została wyemitowana w 1982 roku, a w Polsce seria zadebiutowała na antenie Polonia 1 dopiero w 1994 roku. Seria była emitowana w wielu krajach, ale to właśnie w Polsce i zdobyła status kultowej, co było związane z jej specyficznym humorem i niepowtarzalnym stylem. No i timingiem, co tu oszukiwać.

 

 

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Językowe niuanse tytułu

 

W oryginalnej wersji japońskiej, tytuł anime brzmi „ダッシュ勝平” (Dasshu Kappei), gdzie „ダッシュ” (Dasshu) oznacza „dash” lub „sprint”, a „勝平” (Kappei) jest imieniem głównej postaci. Wybór imienia „Kappei”, które można przetłumaczyć jako „zwycięski spokój”, może być interpretowany jako gra słów odzwierciedlająca dwoistość charakteru bohatera – z jednej strony jest on zwycięzcą w sporcie, z drugiej zaś wykazuje pewien spokój ducha i humorystyczne podejście do życia. Samo słowo „ダッシュ” (Dasshu) sugeruje szybkość i energię, co bezpośrednio nawiązuje do dynamizmu i aktywności sportowej Kappeia.

 

W wersji włoskiej, tytuł został przekształcony na „Gigi La Trottola”, co dosłownie oznacza „Gigi Bączek”. Choć nazwa ta może wydawać się na pierwszy rzut oka zaskakująca, w istocie dobrze oddaje charakterystykę głównego bohatera – jego nieustanną aktywność, zwinność i zdolność do wpadania w wir szalonych przygód. Gigi, będąc włoskim odpowiednikiem japońskiego Kappei, nabiera własnej, europejskiej tożsamości, zachowując przy tym istotę oryginalnego charakteru.

 

Plakaty z Gigi La Trottola, Yattaman, Daimos, Kapitan Tsubasa, Tygrysia MaskaTytuły, zarówno w wersji japońskiej, jak i włoskiej, mają znaczący wpływ na postrzeganie serii. W Japonii, „ダッシュ勝平” wskazywał bezpośrednio na sportowy i energiczny charakter serii, natomiast „Gigi La Trottola” dla włoskich widzów mógł podkreślać bardziej humorystyczny i lekki aspekt przygód Gigi.

 

 

Dash Kappei: Fabuły i Postaci

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Główny wątek: sportowe wybryki Kppeia

 

Fabuła "Dash Kappei" koncentruje się na perypetiach Kappeia Sakamoto, licealisty o niezwykłych zdolnościach sportowych. Mimo swojego niewielkiego wzrostu, Kappei jest gwiazdą szkolnego klubu koszykówki, co jest pierwszym sygnałem, że logika w tym anime ma się nijak do rzeczywistości. Poza koszykówką, Kappei angażuje się w inne dyscypliny sportowe, często w sposób nieoczekiwany i humorystyczny, demonstrując swoje umiejętności w każdej możliwej sytuacji. Gdy nie zajmuje się sportem, jest zajęty zaglądaniem pod spódniczki i sprawdzaniem bielizny koleżanek ze szkoły. Obowiązkowo musi być koloru białego.

 

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Kappei: połączenie zwinności z humorem

 

Kappei, jako główna postać, jest mieszanką talentu sportowego i niepoprawnego żartownisia. Jego podejście do życia i sportu jest pełne humoru i lekkiego chaosu, co często prowadzi do zabawnych sytuacji. Jego charakterystyczny wygląd – mały wzrost połączony ze sportową zwinnością – czyni go nie tylko wyjątkowym sportowcem, ale także źródłem komediowych gagów.

 

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Inne postacie: barwny zespół

 

Obok Kappeia, seria oferuje galerię barwnych postaci, w tym Akane (Anna dla tych, którzy poznali to anime poprzez Polonię 1), obiekt uczuć Kappeia, oraz Chompa i Seiichiego, jego szkolnych kolegów i przyjaciół. Każda z tych postaci wnosi do fabuły swoje unikalne cechy i poczucie humoru. Są one częścią wielu humorystycznych i często absurdalnych sytuacji, które wzbogacają opowieść i podkreślają jej lekką tonację.

 

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Absurdalność wątków sportowych

 

Sportowe wyzwania, w których uczestniczy Kappei, często balansują na granicy absurdu (albo i nie balansują, tylko są daleko już po stronie niedorzeczności). Od koszykówki, przez baseball i ping pong, aż po narciarstwo – każdy sport staje się pretekstem do wprowadzenia nowych, często przesadnych gagów i sytuacji, które w normalnym świecie sportu byłyby niemożliwe. To właśnie te przerysowane sceny czynią "Dash Kappei" wyjątkowo zabawnym i niezapomnianym.

 

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Romantyczne wątki i ich komiczne aspekty

 

Oprócz sportowych popisów, "Dash Kappei" eksploruje też wątki romantyczne, głównie poprzez relację między Kappeiem a Akane (Anną). Ta część fabuły, choć ma swoje słodkie momenty, jest równie nasiąknięta humorem i nieporozumieniami. Romantyczne perypetie Kappeia dodają serii dodatkowego wymiaru, choć często są one równie absurdalne, co reszta jego przygód. Żeby dodać jeszcze więcej komicznego absurdu, o Annę zazdrosny jest jej pies, który nieustannie wrogi wobec Kappeia sam snuje dla siebie przyszłość, jako mąż Akane.

 

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Rywale Kappeia: Konkurencja na Boisku i Poza Nim

 

W świecie "Dash Kappei" nie brakuje rywali, którzy stanowią wyzwanie dla umiejętności sportowych Kappeia. Jeden z najbardziej pamiętnych to Yoshirin, kolega z klasy Kappeia, który często staje się jego rywalem w różnych dyscyplinach sportowych. Yoshirin, charakteryzujący się zarówno sportowym talentem, jak i pewną dozą zazdrości wobec Kappeia, dodaje fabule element rywalizacji. Ich pojedynki są często pełne humoru i nieoczekiwanych zwrotów akcji, co dodatkowo wzbogaca narrację.

 

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Akane czyli Anna: rozsądek, uroda, obiekt westchnień

 

Akane Aki, choć często przedstawiana jako romantyczne zainteresowanie Kappeia, ma również swoje własne, wyraźne cechy charakteru. Jest inteligentna, zaradna i niejednokrotnie okazuje się być bardziej rozsądną niż Kappei w swoich decyzjach. Jej relacja z Kappeiem jest pełna humorystycznych nieporozumień i zabawnych sytuacji, co czyni ją istotnym elementem serii, wprowadzającym dodatkową warstwę dynamiki między postaciami.

 

 

 

Odbiór w Japonii i na świecie

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.W Japonii, "Dash Kappei" zyskało szybko popularność po premierze, głównie dzięki swojemu unikalnemu połączeniu humoru, sportu i dynamicznej akcji. Widzowie doceniali zarówno przerysowane, komediowe aspekty serii, jak i jej umiejętność łączenia tych elementów z emocjonującymi scenami sportowymi. Jednakże, niektóre aspekty serii, zwłaszcza jej bardziej absurdalny i czasem kontrowersyjny humor, wzbudzały również pewne dyskusje. Pomimo to, "Dash Kappei" utrzymywało stałą widownię i zyskiwało grono wiernych fanów, którzy cenili je za jego oryginalność i świeżość w podejściu do tematyki anime.

 

Poza granicami Japonii, "Dash Kappei" zdobywało popularność w wielu krajach, stając się w niektórych z nich kultowym dziełem. Włochy przyjęły serię pod tytułem "Gigi La Trottola", gdzie zyskała ona szeroką popularność, stając się jednym z charakterystycznych anime lat 80-tych. Plakaty z Gigi La Trottola, Yattaman, Daimos, Kapitan Tsubasa, Tygrysia MaskaPodobnie w Polsce, gdzie seria zadebiutowała na Polonia 1 w latach 90-tych, "Dash Kappei" szybko zdobyła status kultowej produkcji, przyciągając przed ekrany tłumy młodych widzów i pozostając w ich pamięci jako jedno z pierwszych anime emitowanych w Polsce.

 

 

 

Adaptacje "Dash Kappei"

 

Najbardziej znaczącą adaptacją "Dash Kappei" w grach komputerowych jest tytuł wydany na konsolę Nintendo Famicom (znaną na Zachodzie jako NES), który miał swoją premierę w Japonii w grudniu 1985 roku. Gra nosiła tytuł „Dash Kappei: Gigi no Yabō” („Dash Kappei: Gigi’s Ambition”) i była grą z gatunku platformówki. W grze gracze wcielali się w postać Kappeia (Gigi), przechodząc przez różnorodne poziomy, które odzwierciedlały jego umiejętności sportowe i przygody znane z serii anime. Mechanika gry obejmowała typowe dla platformówek skakanie, bieganie oraz unikanie przeszkód, a także elementy zręcznościowe związane z różnymi dyscyplinami sportowymi, co wiernie oddawało ducha oryginalnej serii.

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Oprócz gry na Famicom, seria "Dash Kappei" znalazła swoje miejsce w innych formatach gier, choć nie osiągnęły one takiej popularności. W latach 80-tych i 90-tych pojawiały się różne gry inspirowane serią, dostępne na ówczesnych komputerach osobistych i konsolach, takich jak PC-8801 i MSX. Te gry, często będące prostymi adaptacjami i zręcznościówkami, pozwalały graczom na interakcję z ulubionymi postaciami w różnych sportowych scenariuszach. Chociaż te tytuły nie odniosły tak dużego sukcesu komercyjnego jak gra na Famicom, stanowiły ważny element w ekspansji "Dash Kappei" w kulturze gier wideo, umożliwiając fanom doświadczenie przygód Kappeia w nowej, interaktywnej formie.

 

 

 

Gigi z Polonii 1

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Kiedy "Gigi la Trottola" (oryginalnie "Dash Kappei") wylądowało na antenie Polonia 1 w 1994 roku, nikt nie spodziewał się, że ten japoński eksport stanie się kultową pozycją. W czasach, kiedy polska telewizja raczkowała w kwestii anime, a kanały telewizyjne wciąż testowały granice możliwości satelitarnych, Gigi zaskoczył wszystkich – zarówno swoją nieprzewidywalnością, jak i... specyficznym stylem animacji.

 

Pomimo swojego przestarzałego wyglądu (nawet jak na standardy lat 90-tych) i fabuły, która wydawała się być wymyślona przez grupę nastoletnich scenarzystów z kompleksami, "Gigi la Trottola" szybko zdobyło serca polskich widzów. Być może dlatego, że alternatywą były powtórki Koziołka Matołka (nie, żebyśmy mieli umniejszać wartość tej klasycznej i pouczającej bajki) po raz szósty z rzędu. Seria, będąca mieszanką sportowych zmagań i życia szkolnego, dostarczała młodym widzom codziennej dawki absurdalnego humoru.

 

Artykuł nostalgiczny o japońskiej bajce anime Dash Kappei (zwanej po włosku Gigi la Trottola, która w latach 90-tych była w Polsce emitowana na kanale Polonia 1.Co sprawiło, że "Gigi la Trottola" stało się tak popularne? Może to była jego niekonwencjonalna fabuła, może charakterystyczna dla serii absurdalność, a może po prostu brakowało w Polsce dobrej rozrywki. Jedno jest pewne – Gigi, choć nie był szczytem japońskiej animacji, wyróżniał się na tle innych programów dla dzieci. Może to była jego zaraźliwa energia, może zdolność do grania w każdą możliwą dyscyplinę sportową, może ten motyw białych majteczek, a może po prostu to, że był inny niż wszystko, co do tej pory można było zobaczyć w polskiej telewizji.

 

Plakaty z Gigi La Trottola, Yattaman, Daimos, Kapitan Tsubasa, Tygrysia MaskaMimo upływu lat, "Gigi la Trottola" pozostaje w pamięci wielu Polaków jako jedno z tych dziwnych, ale uroczych anime z dzieciństwa. Stało się bramą do świata anime dla wielu młodych widzów, którzy po jej przejściu poszli dalej i doszli do Dragon Balla, czy Ghost in the Shell, pod drodze podśpiewując:

 

"Tutte le ragazze sognano di te

Dicono che tu sei grande, Re, Campione

Gridano già Hip Hip Hurrà

Per GIGI la TROTTOLA"

 

  1. pl
  2. en

Redaktor naczelny

 Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.

 

Osobiste motto:

"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)

  Mike Soray

     (aka Michał Sobieraj)

Zdjęcie Mike Soray (aka Michał Sobieraj)
Logo Soray Apps - appdev, aplikacja na Androida, apki edukacyjne
Logo Ikigai Manga Dive - strony o Japonii, historii i kulturze japońskiej, mandze i anime
Logo Gain Skill Plus - serii aplikacji na Androida, których celem jest budowanie wiedzy i umiejętności na rózne tematy.

Napisz do nas...

Przeczytaj więcej

o nas...

Twój e-mail:
Twoja wiadomość:
WYŚLIJ
WYŚLIJ
Twoja wiadomość została wysłana - dzięki!
Uzupełnij wszystkie obowiązkowe pola!

Ciechanów, Polska

dr.imyon@gmail.com

___________________

inari.smart

Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!